Pages

Subscribe Twitter Facebook

Sunday, 23 April 2017

Terma Penggunaan Tambahan

Pada GrabCar, kami komited untuk menyediakan keselamatan, kepastian, dan ketepatan dalam perkhidmatan kami bukan hanya untuk penumpang kami, tetapi untuk pemandu berdaftar dengan kami juga. Oleh itu, sebagai tambahan kepada terma dan syarat-syarat Perjanjian Perkhidmatan Grab dan / atau Terma dan Syarat Penggunaan Servis Grab Drivers, syarat-syarat berikut mengawal penggunaan Perkhidmatan GrabCar, termasuk aplikasi Grab.



Anda bersetuju untuk tidak melakukan, mengambil bahagian dalam melakukan, menyebabkan orang lain lakukan, atau sesuatu yang lain dalam melakukan apa-apa aktiviti yang dilarang yang dinyatakan di bawah atau apa-apa aktiviti penipuan atau menyalahi undang-undang berkaitan dengan penggunaan Perkhidmatan oleh anda GrabCar termasuk tetapi tidak terhad kepada perjudian, skim penipuan, atau pelanggaran lain yang serupa. Apa-apa perlanggaran terhadap syarat ini akan dianggap sebagai melanggar Terma Penggunaan ini.

Kami akan menyiasat setiap sebutan bagi aktiviti yang dilarang itu, dan kami akan melaporkan kepada pihak berkuasa penguatkuasaan undang-undang bagi pihak pendakwaan sekiranya unsur-unsur jenayah yang hadir dalam aktiviti tersebut.

Kami boleh selain menggantung pemprosesan sebarang transaksi yang anda mungkin mempunyai dengan kami dan segera menahan sebarang insentif yang didapati atau faedah lain, dan menyekat penyertaan anda ke dalam premis syarikat.

Untuk setiap pelanggaran, kami akan mengurangkan insentif-undang dan / atau menyahaktifkan penggunaan Perkhidmatan, termasuk akaun anda mengikut jadual di bawah. Kami mempunyai hak untuk memberitahu kakitangan kami, pelawat, dan orang ramai daripada penyahaktifan penggunaan Perkhidmatan oleh anda GrabCar dan akaun.

Tiada apa-apa dalam Tambahan ini boleh ditafsirkan untuk menghadkan langkah, tindakan atau remedi yang ada pada kita mengenai apa-apa aktiviti yang dilarang, termasuk mendakwa anda setakat yang penuh dengan undang-undang. Jika tiada tindakan di pihak kami dalam hal ini tidak boleh ditafsirkan sebagai toleransi, persetujuan atau membiarkan aktiviti itu.

Anda tidak boleh memegang kami untuk sebarang pegangan, kelewatan, pengurangan atau pelucuthakan apa-apa pembayaran insentif atau pemberian manfaat kepada anda, dan juga, penyahaktifan penggunaan Perkhidmatan GrabCar atau akaun anda.


AKTIVITI-AKTIVITI TIDAK DIBENARKAN OLEH PEMANDU GRABCAR DRIVERS

Tingkahlaku Biasa - tempahan, pengambilan, penuranan, dan pembatalan

Melengkapkan perjalanan tapi TIDAK mengambil selepas sebelum / selepas menurunkan penumpang.

Tekan “Drop-Off” SEBELUM penumpang keluar dari ketera anda / SEBELUM sampai ke tempat penurunan.

Tidak tekan “drop-off” SELEPAS penumpang keluar dari kereta anda / SELEPAS sampai ke tempat penuranan.

Memilih tempahan pelanggan tetap / pelanggan pilihan / beberapa tempahan dari pelanggan yang sama

Meminta penumpang untuk membuat tempahan semula dan BATALKAN tempahan jikalau mendapat pemandu yang lain.

Meminta penumpang untuk BATALKAN tempahan tulen yang mereka ingin meneruskan.

Meminta penumpang untuk BATALKAN tempahan oleh sebab laluan tidak diutamakan atau kesesakan jalanraya.

Atas ambang pembatalan / pembatalan yang tidak munasabah.

Tabiat membuat tambahan nilai kecil dari cash wallet ke kredit wallet / penyeretan masa online sambil menambahkan nilai.

Minima RM 5.00 setiap transaksi.

Memohon penumpang dalam premis / keluar dari kenderaan untuk mendapatkan tempahan.

Memadamkan smartphone / GPS semasa perjalanan

Tinggal dalam masa online tetapi tidak aktif dengan baki minimum.

Bayaran berganda / mengenakan cas lebih kepada penumpang dengan menggunakan GrabPay

Gaming & Penipuan Lain - Gaming, Penipuan dan menipu

Sebarang aktiviti gaming dan kaedah penipuan yang mungkin melibatkan aktiviti risiko tinggi, Grab berhak untuk menyahaktifkan akaun pemandu dan wang didalam akaun Grab akan ditahan. Bukti-bukti data atau maklumat tidak akan didedahkan kepada pemandu atau mana-mana pihak ketiga. Sila ingat untuk tidak melakukan aktiviti-aktiviti seperti berikut.

Fleet/Driver- Salah Laku, Berkompromi Keselamatan, Ancaman dan Kedederaan Fizikal

Menjadi biadab atau kasar terhadap pekerja-pekerja Grab

Menghina secara lisan atau menakutkan pekerja-pekerja Grab (bersifat perkauman, bahasa kesat yang seksual).

Memaparkan post / comment mana-mana maklumat yang tidak sesuai di dalam mana-mana akaun media sosial sama ada dalam laman peribadi atau awam yang boleh berpotentsi berkompromi keselamatan dan privasi Grab.

Sebagai pemandu yang menggunakan aplikasi Grab, anda bersetuju untuk mematuhi sepenuhnya Terma Penggunaan Tambahan ini.

1. PEMATUHAN DENGAN SEMUA UNDANG-UNDANG, PERATURAN-PERATURAN, POLISI DAN GARIS PANDUAN

(a) Anda hendaklah mematuhi semua undang-undang, peraturan, peraturan, dasar dan garis panduan lalu lintas serta Kod ini dan sebarang garis panduan selanjutnya yang boleh dikeluarkan oleh Syarikat dari semasa ke semasa.

(b) Anda dilarang mengambil bahagian dalam mana-mana demonstrasi haram terhadap Syarikat, sebagai ahli persatuan tidak berdaftar, mendorong pemandu lain untuk tidak menggunakan permohonan Grab, memboikot atau mengancam untuk memboikot permohonan Grab atau apa-apa tindakan lain yang mungkin ditafsirkan bertentangan dengan kepentingan Syarikat.

(c) Anda bersetuju untuk tidak terlibat dalam apa-apa aktiviti yang boleh menjejaskan atau merendahkan reputasi Syarikat dan / atau menyebabkan gangguan kepada operasi Syarikat atau bersekongkol dengan pemandu lain atau pihak ketiga dengan niat untuk melakukan tindakan yang tersebut di atas.

(d) Kami melakukan yang terbaik untuk membawa anda lebih banyak pekerjaan. Oleh itu, kami memerlukan sokongan anda untuk tugasan PROMO CODE kami. Tolong hormati semua tugasan PROMO CODE setelah menerima sms pengesahan. Sekiranya anda tidak pasti, sila semak dengan pasukan perkhidmatan pelanggan kami untuk penjelasan.

(e) Anda dilarang keras untuk melakukan apa-apa tindakan dengan niat untuk menipu atau mempermainkan (gaming) 'Kod Promo' yang boleh menyebabkan Grab mengalami kerugian.

(f) Syarikat mengekalkan dasar toleransi sifar berkenaan semua pelanggaran dan boleh menyebabkan penggantungan atau penamatan akses pengguna ke platform Grab.

2. PERKHIDMATAN PROFESIONAL DAN KUALITI

(a) Anda akan menyediakan pengangkutan yang selamat kepada semua penumpang. Keselamatan para penumpang dan pemandu di platform GrabTaxi sentiasa dititikberatkan.

(b) Syarikat tidak bertolak ansur dengan sebarang pengambilan ubat atau alkohol oleh pemandu semasa menggunakan aplikasi Grab. Ini bertentangan dengan undang-undang dan pelanggaran dasar keselamatan Syarikat yang serius. Bahan haram dan peti arak tidak dibenarkan di dalam kenderaan pemandu. Jika penumpang percaya pemandu mungkin di bawah pengaruh dadah atau alkohol, dia mempunyai hak untuk mengakhiri perjalanan dengan segera dan memberi mengaduk kepada support.my@Grab.com.

(c) Anda dilarang daripada memiliki atau menyimpan apa-apa jenis  senjata di dalam kenderaan anda atas apa jua sebab.

(d) Syarikat mengambil pandangan yang serius terhadap pemanduan yang melulu yang membahayakan penumpang dan / atau pengguna jalan raya yang lain dan ini termasuk: -

- memandu melawan arus

- tidak mematuhi had laju

- tidak mematuhi lampu isyarat

- menggunakan telefon bimbit anda tanpa kit tangan percuma semasa memandu

- gagal menggunakan isyarat penunjuk (signal) sebelum menukar atau bertukar menjadi persimpangan

- melanggar mana-mana undang-undang lalu lintas yang lain

(e) Anda bertanggungjawab untuk mengekalkan kenderaan anda dalam keadaan operasi yang baik, mengikut piawaian keselamatan industri. Pemandu juga harus menjalani pemeriksaan kesihatan fizikal secara tetap seperti yang diamanatkan atau disyorkan oleh peraturan tempatan atau bila diarahkan oleh Syarikat.

(f) Anda hendaklah sentiasa bersikap sopan dan sopan dan mempamerkan sikap baik serta berkomunikasi dengan penumpang dengan sopan.

(g) Anda dilarang memandu tanpa sebarang lesen yang sah, polisi insurans dan / atau lesen perniagaan atau permit yang diperlukan untuk menyediakan pengangkutan untuk disewa.

(h) Kami mengesyorkan agar anda sentiasa mengingatkan penumpang untuk memakai tali pinggang keledar (atau topi keledar mengikut kes mungkin) ketika menaiki kenderaan anda.

(i) Elakkan keganasan dan tingkah laku agresif pada setiap masa. Dengan dasar keselamatan sebagai tonggak utama, Syarikat tidak mengizinkan sebarang bentuk keganasan atau pencerobohan. Pemandu tidak boleh mempamerkan tingkah laku agresif, termasuk mendapatkan pertikaian lisan dengan penumpang, menggunakan kekasaran atau sindiran atau membuat ancaman atau pukulan fizikal dengan penumpang. Sekiranya keadaan tidak dapat dielakkan, jangan sekali-kali mengambil perkara ke tangan anda sendiri atau meningkatkan ketegangan (iaitu mengganggu atau membuat ancaman sama ada perjalanan sedang berjalan atau telah berakhir). Sentiasa memilih untuk melaporkan kes itu kepada Syarikat secepat mungkin. Kami berhasrat untuk berkhidmat kepada semua pihak secara adil dan akan mengambil tindakan sedemikian.

(j) Anda dilarang keras untuk melakukan apa-apa bentuk kesalahan seksual, termasuk membuat komen / teks lucah, gangguan seksual, hubungan fizikal yang tidak diingini, kekangan yang menyalahi undang-undang, penagihan dadah, pencabulan dan rogol. Ini adalah kesalahan jenayah di bawah undang-undang dan pelanggaran dasar keselamatan Syarikat yang serius. Pesalah akan didakwa terhadap undang-undang.

(k) Perlu diingat bahawa gangguan kata-kata berbeza mengikut norma sosial dan peribadi antaranya: mengulas mengenai penampilan, menanyakan soalan peribadi yang terlalu banyak dan melanggar ruang peribadi pada amnya dianggap tidak wajar. Kami menggesa anda untuk memberi perhatian terhadap privasi dan ruang peribadi pengguna lain. Mesej teks terhadap penumpang anda selepas tamat tugasan adalah satu bentuk gangguan dan pelanggaran hak asasi pelanggan terhadap keselamatan peribadi dan pelindungan data peribadi

(l) Sebagai pemandu profesional, anda digalakkan untuk memberikan bantuan kepada penumpang yang cacat dan kurang upaya terutamanya ketika memasuki atau menurunkan kenderaan anda.

(m) Anda perlu memenuhi permintaan yang munasabah dari penumpang anda seperti menurunkan suhu penghawa dingin atau kelantangan radio.

(n) Berkenaan dengan penumpang yang cacat penglihatan yang diiringi anjing pemandu mereka, anda digalakkan menerima tempahan tersebut jika tidak menyalahi ajaran agama anda.

(o) Pengetahuan tentang keadaan lalu lintas seperti pembinaan jalan raya, kemalangan utama atau peristiwa luaran yang mungkin melambatkan perjalanan dianggap sebagai kelebihan dalam kerja anda dan anda digalakkan sentiasa berjaga-jaga terhadap perkembangan sedemikian.

(p) Sekiranya penumpang anda meninggalkan barang-barangnya (termasuk wang tunai) di dalam kenderaan anda, anda dikehendaki kembali sama kepada penumpang dengan segera atau menerusi Perkhidmatan Pelanggan Syarikat.

(q) Menghormati setiap tugasan yang diterima. Ini sangat penting dalam membina keyakinan penumpang dan menggalakkan lebih banyak penumpang menggunakan platform kami. Lebih banyak penumpang bermakna lebih banyak pekerjaan untuk pemandu secara keseluruhan.

(r) Jangan memindahkan pekerjaan kepada pemandu lain. Jika anda tidak dapat mengambil penumpang kerana kecemasan, sila hubungi penumpang sebaik sebelum membatalkan tempahan. Anda sangat digalakkan untuk tidak membatalkan kerja kecuali dalam kecemasan (cth. Kerosakan kereta)

(s) Tunggu penumpang anda tiba di titik mengambil penumpang (pick up point). Beredar tanpa menunggu mereka akan memberikan pengalaman yang sangat negatif kepada pelanggan anda. Sila hubungi penumpang anda selepas menunggu selama 5 minit untuk mengesahkan jika mereka masih memerlukan kereta. Sila maklumkan penumpang dan Perkhidmatan Pelanggan kami jika anda tidak dapat menunggu lagi.

(t) Tidak digalakkan terima tugasan baharu apabila anda mempunyai penumpang lain kerana ini akan meningkatkan masa menunggu untuk penumpang seterusnya.

(u) Anda tidak akan menolak untuk menyediakan perkhidmatan berdasarkan bangsa, agama, asal negara, kecacatan, orientasi seksual, seks, status perkahwinan, identiti jantina, umur atau mana-mana ciri lain yang dilindungi di bawah undang-undang. Tingkah laku jenis ini boleh menyebabkan penamatan akses pengguna ke platform Grab. Ia tidak menghormati untuk membuat kenyataan menghina atau diskriminasi mengenai seseorang atau kumpulan sama ada atau tidak penumpang milik kumpulan itu.

(v) Jangan tentukan tambang anda sendiri (cth. caj setiap perjalanan) kerana ini boleh dianggap sebagai cas berlebihan. Jumlahkan tambang yang betul mengikut meter serta caj lain (tol dan parking) yang ditetapkan oleh syarikat berkenaan

(w) Jangan meminta penumpang membuat pengaturan tempahan peribadi atau tambahan untuk diri sendiri. Ini bertentangan dengan prinsip kami untuk memberi kenderaan terdekat kepada penumpang.

(x) Jangan cadangkan aplikasi (Uber, DOB, Zepp On dan lain-lain) tempahan lain kepada penumpang anda. Amalan ini menjengkelkan dan tidak profesional kepada penumpang.

(y) Penumpang menghargai kejujuran pemandu. Oleh itu, anda hendaklah menyediakan perkhidmatan anda yang berdasarkan prinsip dan tindakan penipuan seperti tidak memberi atau memberi kurang baki daripada penumpang atau mengambil laluan lebih panjang daripada yang diperlukan (melainkan ada alasan yang sah untuknya atau secara khusus diminta oleh penumpang) adalah dilarang.

(z) Anda dilarang sama sekali daripada menghubungi penumpang anda melalui mana-mana saluran atau platform kecuali untuk tujuan kerja.

(aa) Tekan 'Drop Off' / 'End Job' selepas penumpang telah turun dari kereta anda.

3. PROSEDUR KECEMASAN

(a) Maklumat kecemasan SEGERA kepada Syarikat. Kami mahu membantu dalam semua perkara.

(b) Jika pada bila-bila masa anda merasakan bahawa anda menghadapi situasi yang memerlukan perhatian segera segera, sila hubungi nombor kecemasan di kawasan anda. Apabila semua pihak selamat dan keadaan telah dikendalikan oleh pihak berkuasa, sila maklumkan kepada Syarikat. Kami akan membantu dan mengambil tindakan sewajarnya seperti yang diperlukan, termasuk bekerjasama dengan penguatkuasaan undang-undang.

(c) Anda dikehendaki merujuk kepada Prosedur Operasi Standard (SOP) mengenai Kecemasan untuk mendapatkan maklumat lanjut.


4. MELAKUKAN LATIHAN DAN PEMBAIKAN

(a) Sentiasa terbuka kepada maklum balas dan latihan selanjutnya. Kami komited untuk terus memperbaiki piawaian perkhidmatan.

(b) Kami melaksanakan sistem maklum balas penumpang dan pemandu, serta sistem audit penumpang misteri. Kami juga menguatkuasakan penilaian berterusan mengenai kesesuaian dan prestasi pemandu, dan maklum balas yang sewajarnya. Dalam kebanyakan kes, kami berhasrat untuk bekerjasama dengan pemandu melalui sesi maklumbalas, acara latihan, bengkel dan audit. Hasil daripada usaha ini bergantung kepada penerimaan pemandu.

(c) Anda dikehendaki menghadiri sesi latihan yang diatur oleh Syarikat atau ejennya melainkan jika anda anda kecemasan atau disebabkan oleh sebab lain yang tidak dapat dielakkan. Dalam keadaan sedemikian, sesi penggantian boleh diaturkan di kemudian hari.

Berhubung dengan pemeriksaan latar belakang, anda tidak seharusnya di bawah perhatian Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ("SPAD") atau Polis Di-Raja Malaysia ("PDRM") atau mana-mana pihak berkuasa tempatan yang mengeluarkan surat berkelakuan yang baik, surat sokongan atau apa-apa surat pelepasan yang lain. Sekiranya Grab menyedari permohonan tersebut dari SPAD atau PDRM atau pihak penguat kuasa atau pihak berkuasa pengawalseliaan lain, Grab berhak untuk menolak permohonan anda dengan segera tanpa mempertimbangkan merit di dalamnya untuk anda berada di platform Grab.


Grab mempunyai budi bicara mutlak, tanpa perlu memberikan sebarang sebab atau alasan, sama ada untuk membolehkan anda menjadi sebahagian daripada rakan Grab atau menggunakan Aplikasi Grab, dan anda bersetuju untuk tidak bertanding, menyiarkan dan atau menuntut apa-apa kerosakan, kehilangan keuntungan atau kerugian ekonomi, sama ada langsung atau sebaliknya, yang timbul daripada penolakan permohonan anda. Anda selanjutnya bersetuju dan memahami bahawa terdapat prosedur operasi standard (SOP) yang terlibat dalam memastikan bahawa hanya pemohon yang layak untuk dibenarkan ke platform Grab. Grab mengamalkan peluang yang sama, kepelbagaian dan kemasukan semua kaum, agama dan jantina tanpa menunjukkan sebarang keutamaan kepada mana-mana pemohon semasa proses permohonan mereka.

Sekiranya anda gagal dalam pemeriksaan latar belakang anda selepas menjadi pemandu Grab, atas apa jua sebab yang tidak sesuai untuk atau terus berada di atas platformnya, Grab bebas dan berhak untuk menamatkan, menangguhkan dan atau menghalang anda, walaupun anda telah mula memandu di platformnya. Keputusan Grab adalah muktamad dan mengikat dan anda bersetuju untuk tidak mempersoalkan, menentang dan atau merayu terhadap keputusan Grab.

Tertakluk kepada perkara terdahulu, dengan syarat permohonan anda telah diluluskan oleh Grab, anda hendaklah menggunakan Aplikasi Grab semata-mata untuk tempahan yang sah dan mematuhi Terma Penggunaan Pemandu seperti yang disenaraikan di https://www.grab.com/my/terms/driver /

0 comments:

Post a Comment