Wednesday, 6 September 2017

Cara Mendaftar Sebagai Pemandu Grab (Grab's Driver)

Hai, malas nak daftar dengan alpha? Boleh saja kalau nak daftar grab driver melalui sistem online.

Bagaimana untuk menjadi pemandu Grab Anda boleh menjadi pemandu Grab jika anda memenuhi keperluan berikut:

1. Warganegara Malaysia di bawah umur 70 tahun (IC Biru)

2. Lesen Memandu Malaysia penuh (Lesen Memandu Percubaan P tidak diterima)

3. Mesti menggunakan Akaun Bank sendiri yang dibuat di bawah nama sendiri dan nombor kad pengenalan sendiri.

4. Boleh berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia

5. Jenis kereta bukan pada senarai Grabcar yang ditolak. Secara amnya, kereta 2008 ke atas dan bukan dua pintu dan bukan terlalu kompak. Rujuk di http://bit.ly/carlist2011

6. Pemeriksaan perubatan (untuk umur antara 50 - 69 tahun). Borang di
http://bit.ly/medicalform50

7. Tidak sihat yang menyebabkan dia tidak sesuai untuk memandu

8. Semak latar belakang bersih:
A. Tiada Rekod Jenayah
B. Tidak lebih daripada 3 saman trafik dalam tempoh satu tahun kebelakangan (Termasuk pandu laju, langgar lari, memandu berbahaya dan sebagainya)

Soalan Lazim
S: Saya telah mendaftar semalam. Apakah langkah seterusnya saya? 
J: Anda akan menerima e-mel dari Grab untuk membimbing anda pada 3 langkah di bawah:

A. Borang Pendaftaran Pemandu secara online di http://bit.ly/kmmregister (E-mel mestilah sama dengan telefon Playstore / Appstore

Masukkan ID saya 1590825 sebagai referral
Supaya saya boleh add anda dalam grup wasap saya di kemaman dungun

Teruskan langkah anda ke halaman http://bit.ly/kmmregister
atau laman berikut untuk respon yang lebih pantas: http://bit.ly/daftarpemandu (form tanpa ke kiosk)
sila semak e-mail anda setiap hari. Anda akan menerima e-mail seperti berikut:




B. Latihan Pemandu dan Kuiz di http://bit.ly/Akademigrabcar (Akaun baru menggunakan e-mel berdaftar yang sama seperti di atas). Untuk jawapan kuiz, rahsianya ada di http://bit.ly/ujiangrab

Selesaikan kuiz anda

Jangan risau, anda boleh mencuba berulang kali sehingga anda lulus. Ada 20 soalan kesemuanya dan jika anda mendapat 100% barulah anda submit kepada moderator. Ingat, 100% ya.

C.  Pengesahan Dokumen (Mykad Asli Biru bukan dari mesin pengimbas atau mesin fotostat, Lesen Memandu, Nota Perlindungan Insurans Kereta dan Borang Perubatan - jika diperlukan) di kiosk terpilih seperti yang dipamerkan di grb.to/verifyloc
Lokasi mengesahkan dokumen di Kemaman City:

1. Bandar Chukai: Gold Star Hotel
2. Bandar Dungun: NE Mobile (Sura Gate - FB https://www.facebook.com/nemobile88/)
3. A-Cafe Kerteh, Kemaman, Terengganu.

S: Bagaimana untuk memeriksa status pengaktifan akaun pemandu saya selepas menyelesaikan semua 3 langkah di atas?

J: Akaun pemandu anda akan diaktifkan di dalam masa 24 jam sebaik sahaja anda masuk ke Grab Driver Center / Kios dengan dokumen lengkap yang disebutkan di atas.

S: Bagaimanakah saya tahu akaun pemandu saya diaktifkan? 

J: Anda akan menerima SMS sebaik sahaja akaun pemandu anda diaktifkan.

S: Bolehkah saya menggunakan akaun bank yang dibuat di bawah ID pasport saya atau ID Army? 

J: Hanya akaun bank peribadi dengan nombor kad pengenalan warganegara sahaja akan diterima dalam Grab.

S: Adakah saya perlu menghubungi Grab selepas penyerahan dokumen melalui pautan dilakukan? 

J: Tidak. Akaun pemandu anda akan diaktifkan dalam masa 48 jam jika anda telah memperbaharui dokumen yang diperbaharui dengan e-mel berdaftar dan pautan yang betul.

Untuk langkah satu, Sediakan dokumen lengkap seperti berikut. Keperluan asas adalah seperti berikut. Pastikan ianya jelas tanpa cahaya silau kamera. Lebih mudah jika menggunakan mesin imbas.

1. Gambar depan mykad (asli, bukan scan atau fotostat)
2. Gambar depan lesen memandu kelas D atau D(A)
3. Gambar Polisi Perlindungan Insuran kereta (yang tertulis anda adalah salah satu pemandu yang dilindungi. Hanya RM10 untuk penambahan nama)
4. Gambar diri sendiri.
5. Geran kenderaan
6. Cukai jalan
7. Tambahan: Surat kebenaran dari pihak kompeni sewa kereta jika anda menyewa kereta harian, mingguan atau bulanan beserta kepala surat dan perjanjian bertulis.
8. Tambahan: Surat akuan doktor yang mengesahkan anda sihat jika anda berumur 50 tahun ke atas atau lahir sebelum tahun 1967. Borang di http://bit.ly/medicalform50
9. Akaun bank yang aktif

Dokumentasi semasa pendaftaran

S: Bagaimana jika Nota Perlindungan Insurans (Cover Note) saya tidak lengkap?

J: Sila lampirkan Geran kereta, cukai jalan dan slip pengesahan / surat kebenaran rasmi sebagai rujukan sokongan jika nota perlindungan tidak lengkap. Kami perlu memastikan dokumen yang dikemukakan termasuk dengan SEMUA butiran di bawah (bukan tulisan tangan):
- Nama Diinsuranskan (Nama Penuh Pemandu)
- Model Kereta & Nombor Plat
- Tahun pembuatan
- Tempoh perlindungan (Tarikh luput)

S: Apa yang perlu saya berikan jika Nota Perlindungan Insurans saya tidak mengandungi nama saya sebagai Pemandu Diinsuranskan? 

J: Harap maklum bahawa Cover Note yang menyatakan Semua Pemandu (All Rider) dilindungi adalah tidak diterima.
Sila berikan kami dokumen yang dikehendaki (endorsement or Authorised Letter) yang menyatakan Nama Penuh anda adalah dilindung (second driver). Surat tulisan tangan TIDAK dibenarkan. Dokumen Diperlukan:

- Slip Pengesahan Rasmi daripada syarikat Insurans Surat Kebenaran dari Pemilik Kenderaan (Ditandatangani) atau Endorsemen

- Surat Kebenaran dari Syarikat (Ada kepala surat & tandatangan Syarikat)

- Perjanjian Sewa

- Surat Kebenaran dengan dua tandatangan (pemilik dan saksi)

S: Adakah saya diberitahu jika dokumen saya tamat tempoh tidak lama lagi? 

J: Ya. Kami akan menghantar peringatan e-mel dan SMS 30 hari, 14 hari dan 7 hari sebelum tarikh luput. Sila kemaskini melalui pautan http://grb.to/gcupdate

S: Apa yang akan berlaku apabila lesen memandu saya dan Insurans tamat? 

J: Grab akan menyahaktifkan akaun pemandu anda pada tarikh tamat tempoh untuk tujuan kemas kini dokumen.

S: Saya telah memuat naik Lesen Insurans / Memandu saya, bagaimanapun, akaun saya masih belum diaktifkan semula? 

J: Sila hubungi Pusat Bantuan atau pergi ke Pusat Pemandu Grab/Kiosk dengan dokumen yang diperbaharui. Sebab-sebab yang mungkin menyebabkan maklumat tidak dikemas kini dalam sistem antaranya:

- Gunakan e-mel yang berbeza atau salah untuk dikemas kini

- Gunakan pautan yang salah untuk mengemas kini

-Memuat naik dokumen yang telah tamat tempoh

- Memuat naik selepas dokumen tamat tempoh

Untuk bantuan bagi mereka yang tinggal di Kuantan dan Kemaman, boleh tanya saya melalui whatsaap  di bit.ly/wasapMatNo

Anda mungkin berminat menonton video panduan pengguna pemandu baharu di http://bit.ly/videograb

No comments:

Post a Comment